Caffé
KAFFE
Hvis der er noget, der kan samle italienerne foruden fodbold og lækker mad, så er det kærlighed til kaffe. Hvad enten det drejer sig om en cappucino til morgenmaden eller en espresso efter en god frokost på en fortovscafé, så skal kaffen bare være i orden og brygget med de helt rigtige bønner og efter de helt rigtige forskrifter. Vi giver dig mulighed for at tage Italien med hjem i dit eget køkken, så du ikke længere behøver at misunde italienerne den kaffe, som man alt for ofte må dufte langt efter herhjemme. Kom i Supermarco og find det blend, der passer til dig og dine kaffedrømme.
KIMBO
For mange kaffeafficionados er Kimbo kongen af kaffe. Men det startede noget mere ydmygt, da de tre brødre Francesco, Gerardo og Elio Rubino begyndte at riste kaffebønner i deres fars bageri for lidt over 50 år siden i Napoli.
I begyndelsen var det de lokale, der flokkedes til bageriet for at få den særligt gode espresso, men efterhånden steg populariteten i et sådant omfang, at folk rejste langt for at få et skud af den særligt velsmagende kaffe fra Rubino-brødrene. I 1963 åbnede man Café do Brazil, og det blev en af de mest kendte kaffeshops i Europa, og den dag i dag er Kimbo et af de stærkeste kaffebrands i Italien overhovedet. Køb Kimbo, luk øjnene, duft og smag kaffen og genoplev følelsen af at sidde på en vidunderlig italiensk piazza med livet omkring dig.


IONIA
I 1960 – samme år som Fellinis ‘La Dolce Vita’ ramte biografer over hele Europa – startede Giovanni Raciti og hans kone Rossana Ottani den lille købmandsbutik Torrefazione Ionia di Ottani Rossana i den sicilianske landsby Giarre nær Catania. Efterhånden udviklede det sig til et sted, hvor man også kunne drikke kaffe, og i 1968 blev Ionia S.p.A. dannet, og siden skulle det blive til tre generationer af kaffeelskere, der nu eksporterer kaffen fra Sicilien til resten af verden.
Ionias motto er ’kvalitet i en kop’, og man taler selv i virksomheden om, at det ikke blot er en mission at sprede smagen af ægte siciliansk kaffe til resten af verden, men at det er en attitude. Ionia tilbyder både elegante og intense kaffeblends, og man eksperimenterer fortsat med at udvikle nye blandinger, der vil gøre din dag endnu bedre.

LAVAZZA
Lavazza er i dag et af verdens største kaffebrands, men det startede mere ydmygt i Torino i 1895, da Luigi Lavazza åbnede sin lille købmandsforretning i Via San Tommaso. Han var dybt optaget af kaffe, og han eksperimenterede ivrigt med blandinger for at ramme kundernes smag, og de Lavazza-blandinger, vi ser i dag, er et resultat af hans ambitioner om at blande kaffebønner fra forskellige dele af verden.
Det store gennembrud kom i 1927, hvor Fiat begyndte at producere biler på Lingotto-fabrikken, og arbejdernes kaffetørst skulle slukkes. Der er løbet mange bønner gennem fabrikken siden, og der er sket store teknologiske fremskridt, men dengang som i dag er Lavazza garant for ypperste kvalitet til den kræsne kaffeelsker.
Vil du vide mere?
Vi elsker at dele ud af vores viden og fortæller jer om Italien. Derfor har vi lavet en blog, hvor vi deler alt fra produkter, tips og tricks, producenter, opskrifter historier, postkort og mere til.

Prosciutto di Parma
Prosciutto kommer fra det latinske ord perexsuctum, der betyder tørret, og det giver en fornemmelse af, at den ædle kunst at tørre skinker går langt

Sådan blev Toscana Italiens stærkeste vinbrand
Vi er i Italien, kære læsere. Så naturligvis, kan man næsten fristes til at sige, er forhistorien bag nogle af verdens mest kendte og elskede

Besøg af Cilius og Bruun
Hvis man tror, at de er til fals for et par velvoksne kurve fyldt med italienske lækkerier og at de gode vibes og den italienske

Spaghetti Carbonara
Det er først og fremmest vigtigt at forstå, at ægte Carbonara ikke kan laves uden den autentiske hovedingrediens – Guanciale; en Carbonara er ikke en

Panna Cottaens historie
Hvad er Panna Cotta? Panna cottaens oprindelse er en smule mystisk, men dens rødder strækker sig tilbage til det norditalienske område, Piemonte. Nogle hævder, at

Interview med Anders W. Berthelsen
Anders har sådan et genkendeligt ansigt. Sådan et man har et rart og behageligt forhold til. Men risikoen for, at det er skærmens bedrag, der